Bestuur: in het kort
In de rubriek ‘Bestuur: in het kort’ komt deze keer een aantal punten aan bod uit de maanden maart en april; maanden waarin we ons ook bezighielden met het voorbereiden, laten plaatsvinden en evalueren van de ALV. Heb je de notulen hiervan in de vorige nieuwsbrief gemist? Zie dan het nieuwsitem hieronder.
Maart & april 2024 in het kort:
- EHBO-sportcursus: verschillende partijen in onze omgeving bieden inmiddels EHBO-sportcursussen aan; EHBO-cursussen waarbij de focus niet zozeer ligt op bijvoorbeeld brandwonden, sneeën of reanimatie, maar eerder op blessures die je kunt oplopen tijdens het sporten, zoals verzwikte enkels en vingers, maar ook oververhitting. Onder onze trainers bleek er grote interesse in het volgen van zo’n cursus. Aan de start van het nieuwe seizoen bieden we daarom twee trainingsmomenten aan voor in ieder geval onze trainers (er zijn beperkt plekken) en eventuele andere geïnteresseerden, in samenwerking met Veilig op maat en het Rode Kruis. Degenen die deelnemen krijgen ook een theorieboek en een bewijs van deelname mee. De kosten van deze cursus zijn voor de vereniging.
- Samenstelling en overdracht bestuur: Mariska begon oktober 2023 al voortvarend met haar taken als penningmeester, maar sinds de afgelopen ALV is zij officieel ingestemd als nieuwe penningmeester, waarmee Richard voorlopig algemeen lid is. Voorlopig, want we hebben ook aangegeven dat Richard degene zou zijn die interim een jaar als voorzitter zou willen draaien; een vervanger van Jur hebben we ondanks het voeren van verschillende gesprekken namelijk helaas nog niet gevonden. Positief is wel dat we voor Frans een vervanger hebben vervangen, in de vorm van Ruben Ritmeester. Hij werd op de ALV aangedragen én ingestemd. De meesten zullen hem kennen, want Ruben loopt al sinds jongs af aan bij de vereniging rond. Hij zal zich in de komende nieuwsbrief toch nog even voorstellen.
- Evaluatie zaalwacht: naar aanleiding van het vorig jaar geïntroduceerde vrijwilligersbeleid is einde jaar besloten de zaalwacht voor de jeugd per 2024 over te zetten naar de ouders van desbetreffende teams. Na de laatste zaalwedstrijd in maart hebben we een enquête uitgezet onder desbetreffende ‘zaalwachtdraaiers’, die goed is ingevuld, waarvoor dank! De resultaten waren gelukkig overwegen positief: het zaalwacht draaien blijkt geen al te grote belasting en de instructies zijn helder. Er zijn nog wel wat goede tips gegeven die we mee kunnen nemen naar het volgende zaalseizoen.
- Update VOG’s: voor VOG’s voor onze vrijwilligers maakten we eerder gebruik van een niet-officieel, door onszelf opgesteld formulier. In de nieuwsbrief van februari vermeldden we al dat we inmiddels gratis VOG’s kunnen aanvragen via eHerkenning. De eerste (test-)VOG’s hangen inmiddels in Sportlink. We schrijven aan een kort beleid (wat doe je bijvoorbeeld als je ‘m niet hebt of krijgt?) en korte werkwijze bij het aanvragen van VOG’s en zullen deze procedure dan actief gaan inzetten vanaf het aanstaande seizoen (2024/2025) voor in ieder geval iedereen die werkt met onze jeugd.
We proberen de meest relevante en interessante onderwerpen te delen, het zal nooit uitputtend zijn. Heb je ergens een vraag of opmerking over? Spreek ons – Mariska (penningmeester), Ronald, Ruben, Richard of Fenne (secretaris) – gerust ‘in het echt’ aan of stuur een mailtje naar bestuur@akv-vriendenschaar.nl.
Notulen van de algemene ledenvergadering (ALV)
Op woensdag 10 april hielden we onze jaarlijkse ALV, in onze eigen kantine aan de Groene Zoom. Daarvan kun je hier het verslag lezen.