Twee weken terug ontstond er een kleine ophef onder een Facebookbericht van de Digitale
Bodegraafse Krant. Het bericht was misschien kort, namelijk ‘Stroopwafelactie korfbalvereniging AKV
Vriendenschaar Bodegraven’, maar de reacties waren krachtig. Kortgezegd zorgde onze actie voor
veel reacties. Ik noem ze graag even actie-reacties.
Maar waar ging de ophef precies over? Waar kwamen deze actie-reacties vandaan? Deze waren
voornamelijk afkomstig van onze bijna-buren: Bolaro, de scouting. Met onze stroopwafelactie
kwamen wij namelijk in hun vaarwater terecht want Bolaro heeft rond deze tijd van het jaar ook een
stroopwafelactie. Toen we hier als bestuur achter kwamen besloten we om de externe promotie stop
te zetten, onze excuses aan te bieden en onze actie alleen op onze eigen leden te richten. Want
verenigingen in Bodegraven moeten elkaar steunen en elkaar niet in de weg zitten. Helaas werd dit
laatste ons alsnog wel verweten door de scouting en zijn leden/vrijwilligers.
Dan de logische vervolgvraag, hoe is dit gebeurd? Het antwoord is nog korter dan het zojuist
genoemde Facebookbericht. We wisten dit simpelweg niet. Oké, stel je mij de vraag ‘Mike, welke
vereniging heeft jaarlijks een stroopwafelactie’ dan had ik je binnen één seconde het antwoord
gegeven. Maar in dit geval verliep het proces wat anders.
Dit jaar waren we als bestuur op zoek naar een vervanger voor de oliebollenactie en aangezien mijn
directe collega uit de familie Markus komt, kwam het idee van stroopwafels spontaan op. Deze
collega vertelde mij vervolgens dat het ook nog eens mogelijk was om hartvormige stroopwafels te
maken. Leuk! Dan maken we er een Valentijnsactie van en huren we ook nog even Dr. Love in om de
liefde letterlijk te verspreiden. Je begrijpt dat ik steeds enthousiaster werd, maar in dit geleidelijke
proces van enthousiasme is er bij ons als bestuur geen belletje gaan rinkelen dat de scouting ook
jaarlijks een stroopwafelactie heeft, die toevallig ook nog eens in dezelfde periode blijkt te vallen. Is
dit naïef geweest? Misschien, geen idee. Maar zo is het simpelweg gegaan.
Helaas ziet de scouting de situatie niet als toeval. Dat vind ik een harde reactie, want dat suggereert
dat wij bewust de concurrentie opgezocht hebben. Wat naast gemeen ook helemaal niet slim van
ons zou zijn. Gelukkig weten we zelf beter. Ik hoop dan ook dat iedereen heerlijk van zijn
stroopwafels aan het genieten is! Of deze nu bij ons óf bij de scouting vandaan komen.
Mike